Sunday, December 20, 2009

Poster#2: Stop Car Litter

Bab kempen kedua ini, saya tergaru-garu kepala buat beberapa hari..sebab kekeringan idea untuk melontarkan rasa. Maaf atas kelewatan promosi kempen ini. Banyak perkara yang harus didahulukan..
Cerita 1:
Kisah ini berlaku 3 tahun dahulu, waktu saya masih di Tahun Asas Sains (Kejuruteraan). Saya dan seorang teman baru pulang dari menjadi sukarelawan Mesyuarat Agung Persatuan Orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia. Kami pulang ke UNISEL dengan menaiki bas. Bila seharian bekerja, sudah semestinya kami tertidur kepenatan dalam bas.


Tiba di simpang tiga di Jalan Timur Tambahan, Uncle drebar bas memperlahankan pemanduan. Kami tersedar. Kereta di hadapan bas yang kami naiki mencampakkan 3 botol arak ke tengah jalan. Bunyi kaca pecah kedengaran. Kami cuak. Dibuatnya mereka tahan bas itu, memang nahas kami semua.

Alhamdulillah, kereta di hadapan tidak berhenti. Kami menarik nafas lega. Botol-botol arak yang pecah berserakan di tengah jalan. Uncle drebar bas membebel-bebel dalam Bahasa Tamil (sepatah dua je saya paham)
Sungguh tidak bermoral pemandu dan penumpang yang menaiki kereta itu. Pengajaran buat kita, kalau pun kita rendah moralnya, janganlah pengaruh orang lain untuk ikut kita.

Cerita 2:
Kawan saya yang sorang ini bukanlah pengemas yang baik. Tapi, ada baiknya kenapa dia begitu. Dalam keretanya, ada sahaja sampah yang terlupa dibuang. Kadang-kadang, saya akan mengutip sampah-sampah itu. Suatu hari...mungkin dia kepenatan mendengar saya bersyarah tentang kebersihan, dia berkata:
"Kira ok la tu saya tak buang kat tengah jalan. Saya tak cemarkan alam sekitar. Biar je dalam kereta. Yang nampak semak dalam kereta ni, cuma awak dan saya. Kalau saya buang ke luar, semaknya semua orang nampak. Tak pasal-pasal saya dapat dosa"

Sabar jelah..sebab itu saya kata, ada baik dan buruknya dia begitu. Dia tidak menyusahkan dan merosakkan pandangan mata orang lain, tetapi dia tidak berlaku adil terhadap dirinya sendiri.

************************************************************

Hentikanlah tabiat membuang sampah dari kenderaan, hormatilah pengguna jalan raya yang lain. Jika kita ingin dihormati, seharusnya kita menghormati hak orang lain.
Kebersihan itu adalah sebahagian dari Iman...
Mereka yang di'tag' oleh saya:

3 comments:

  1. jane doe: ok,tp jgn lmbt2.sbb 11hb bulan dpn kuar y baru lak.nnt ko tertinggal.

    ReplyDelete
  2. d stories were nice n
    really happened in diz world esply M'sia tercinta..

    i wud like 2 share an incident btw my cousins..
    i've 2 cousin who r mixed..
    it happened when i brought them & d other 2 cousins 2 d beach 4 picnic..
    d time whn every 1 of us were bz swimming suddenly Mim(mixed 1) shouted at me,
    "Kak ** c my google, it's broken already *sigh*.."
    Me: it's ok, put it on d sand over thr
    Ib(non mix): I want it
    Me: wat 4? cant b used ardy..
    aftr a while..
    Mim : Ibrahim y u did dat?better u picked it up! pity all d fish ltr on..
    Ib : It's ok..d google ll juz follow d water..
    Mim : how cud u say dat..if d sea full of gabbage,how d fish cud survive?wat ll happen 2 d fishermen?n wat r v gonna eat?

    based on d story abve,v can c how d mentality of malaysian kid's / adult been trained (majority) compared 2 others..
    its a very small portion of us who r really care abt our nature..

    thus s d youngters n future parents & leaders,
    v hv 2 start creating d new culture of good behaviours among ourselves n next generations..
    Sama2 kita berusaha :)

    ReplyDelete