Sunday, September 2, 2012

Tak Bersungguh


Itu perbualan antaraku dengan seorang bapa. Nyata, aku hampir-hampir menangis apabila beliau bertanyakan soalan itu. Suara hati seorang bapa, resah hati seorang manusia yang mahukan anak-anaknya berjaya.

Pastinya, bukan hanya dia sahaja yang berfikir sedemikian dalam mendidik anak-anaknya. Semua ibu bapa merasainya. Mendidik anak-anak di zaman ini bukanlah suatu perkara yang mudah dan boleh diperlekehkan. [Sekadar pemerhatian saja, bukanlah berdasarkan pengalaman yang sebenar.]

Berulang kali aku berfikir, bagaimana cara pendidikan orang dulu-dulu? Lalu, aku teringat kisah aku dan keluargaku, terutamanya ibu, ayah, dan kakak sulungku.

Kami bukanlah dari kalangan keluarga yang berada. Tetapi, ibu dan ayah sangat mengutamakan pendidikan agama dan sekolah.

Masih segar di ingatan akan kata-kata ibu "Ma dan wan takde harta yang banyak untuk ditinggalkan buat kamu adik-beradik. Hanya boleh sekolahkan kamu supaya jadi manusia dan memanusiakan orang lain."

Ringkas. Hingga sekarang aku ingat.

Kami adik-beradik sering berkongsi barang kerana didikan mereka. Jarang sekali bergaduh kerana berebutkan sesuatu, kerana kami tahu, untuk mendapatkan sesuatu benda, ibu dan ayah bekerja kuat mengerah tenaga bagi menyenangkan hati semua.

Lalu aku tahu, dari situ aku belajar untuk berusaha gigih membahagiakan hati ibu dan ayah. Berusaha memberikan yang terbaik walau payah.

Walau kami tahu kami tidak mampu membalas segala jasa ibu ayah...

Apabila kuterpandang anak-anak zaman sekarang, aku faham dan lebih mengerti...tentang satu perkara. Sebahagian dari mereka sangat mudah mendapatkan telefon bimbit, motosikal, kereta, duit, dan sebagainya daripada ibu bapa mereka.

Jarang sekali berfikir tentang kesusahan yang telah ibu bapa lalui demi mendapatkan sesuap rezeki.

Mungkin sudah tiba masanya untuk para ibu bapa dan bakal ibu bapa memikirkan langkah terbaik bagi mengajar anak-anak erti kehidupan, perit jerih mencari nafkah demi menyara anak-anak dan keluarga.

Aku bukanlah seorang ibu, hanya belajar dari sebuah kehidupan untuk menjadi seorang ibu.

No comments:

Post a Comment