Monday, March 23, 2009

Mengajar ketam berjalan lurus

Mungkin terlalu biasa pepatah Melayu tersebut. Sejak dari kecil sehingga sekarang, kita telah didedahkan dengan ayat berlapik itu.

Tetapi berapa ramai yang mempraktikkannya? Persoalan itu timbul di benak saya apabila melihat kondisi di kampus yang semakin hari semakin sulit percaturannya. Saya akui, semua orang tidak sempurna..Namun ,kita digalakkan menuju ke arah kesempurnaan itu.

Perlakuan-perlakuan yang 'aneh' bagi saya yang seringkali berlangsung dengan jayanya di kafe utama kampus amat menjelikkan. Saya bukanlah sesiapa untuk menegur. Tetapi, saya mempunyai tanggungjawab untuk mengislahkan bumi Unisel ini. Teguran ini bukan bermaksud saya seorang yang radikal dalam bab sosial, tetapi sebagai mahasiswa yang bermaruah...kita wajar mempertontonkan imej yang selayaknya.

Berpelukan, merokok, membuat bising di tempat awam khususnya kafe utama amat menjengkelkan. Menang pertandingan bola sepak peringkat kampus, namun bersoraknya umpama telah mengalahkan MU. Mahasiswakah itu? Terjerit-jerit di khalayak, terlompat-lompat, membunyikan hon tanpa henti.

Muhasabahlah kita bersama..

No comments:

Post a Comment