Tuesday, November 3, 2009

Belajarlah untuk berterima kasih

Mungkin angin saya tak berapa baik minggu lepas, jadi mudah sangat melenting. Padahal bukanlah perkara yang besar. Kecelaruan yang berlaku ketika ini memungkinkan saya cepat melatah.

Satu mesej diterima petang Ahad lepas..."Berapa ek nombor telefon ****"

Tanpa salam..

Pelik. Beliau jarang sangat menghubungi saya sekarang. Saya menghantar nombor teman itu kepadanya. Mungkin beliau mengejar masa. Mungkin ada hal yang lebih penting. Mungkin beliau terlupa.

Senyap..

Tanpa ucapan terima kasih..

Astaghfirullahal'azim..

Saya bukanlah jenis manusia yang terikat dengan protokol mahupun perkara-perkara yang remeh-temeh itu. Tapi, saya agak terguris pabila seolah-olah saya diperlakukan seperti Yellow Pages.

Adakah sikap saya yang jarang berkira dengan teman-teman telah menyebabkan hal ini terjadi? Saya pohon..berkatalah terima kasih walaupun ucapan itu nampak remeh dan mudah. Bukan sebagai tanda penghargaan yang melampau-lampau, tetapi atas dasar kesudian. Atas rasa keikhlasan.

Belajarlah untuk berterima kasih. Hatta kepada Mak Cik yang sentiasa membersihkan blok di residen, mahupun kepada Guard yang setia menanti di depan pintu pagar seperti Sang Isteri menanti kepulangan suaminya dengan penuh harapan. Berkatalah walau sekali.

Belajarlah untuk berterima kasih..boleh sahabat?

2 comments:

  1. Anda adalah normal berperasaan begitu. Ini soal adab bukan protokol. Adab berkenaan terima kasih, minta maaf, tumpang lalu dan seumpamanya seharusnya dikatakan sebagai common sense.

    Sangat parahlah bagi seseorang yg tak tahu adab begini. Isu ini pernah disentuh pensyarah di kelas undang-undang jenayah yang terpaksa berceramah sampai habis waktu kelas disebabkan tak puas hati dgn majoriti mahasiswa yang tak reti ucap terima kasih apabila diserahkan kertas ujian seorang demi seorang.

    Moga kita dan keturunan kita kekal beradab.

    ReplyDelete
  2. to sahalfikri: btl 2..tp bla sebut je soal adab,smua org pandang bt muka xbersalah.seolah-olah suatu perintah. mengajar orang beradap seperti menitiskan air ke daun keladi. kadang-kadang emosi sendiri tercabar bila isu ini diperlekehkan.

    sedangkan dalam melahirkan masyarakat yang bertamadun, adab adalah perkara pokok.asas utama.

    skrg ni, ucpn terima kasih seakan-akan terlalu sulit utk diluahkan. sangat parah.

    insyaAllah..

    ReplyDelete