Friday, December 4, 2009

"Kalau tak suka, pulangkan.."

Jenguk tepi tingkap..terpandang sang bulan yang indah serinya. Bersama bintang-bintang sebagai peneman dan penyeri malam. Subhanallah..cantiknya malam ciptaan Allah tidak dapat disangsikan lagi.


Entry ini berbaur emosi. Maaf andai kalian tidak menggemarinya. Sekadar pengalaman untuk dijadikan iktibar buat kita semua. Buat adik akak, insyaAllah, bila ada kelapangan nanti, akak akan ceritakan segalanya yang terjadi. Semalam, hampir akak menghamburkan segalanya kepadamu, namun kerana keterbatasan waktu telah menjadikan kisah itu tertunda.


Banyak sebenarnya yang akak ingin kongsikan dengan kamu. Katamu "Akak macam ada prob je"....Kesian juga kerana kamu terpaksa menekan-nekan blackberi temanmu....tidak semudah menekan papan kekunci laptop, kan?


Kadang-kadang yang terlihat dek pandangan tidak sama dengan apa yang lahir dalam hati. Saya tidak pernah menyalahkan sesiapa atas apa yang terjadi. Mungkin kekhilafan itu disebabkan sifat saya sendiri. Banyak kelemahan diri yang perlu diperbaiki. Ada waktunya, saya sendiri tidak sedar yang saya telah melakukan kesilapan itu. Indahnya andai ada yang menegur dan mengingatkan. Tapi, diri sendiri harus bermuhasabah. Ingat itu..


Bagaimana rasanya pabila hadiah yang kita berikan pada tuan rumah apabila kita berkunjung ke rumahnya dibuang oleh tuan rumah tersebut? Sedih kan? Kita berhabisan berbelanja untuknya. Bukan soal harga yang saya timbulkan, tapi bila hadiah tersebut bertujuan untuk menyambung tali persaudaraan..merapatkan ukhuwwah.


Itulah perasaan saya sekarang. Hancur luluh. Sekiranya huluran kemaafan dan berdiam diri yang saya lakukan selama ini belum mampu menjernihkan keadaan, sehingga 'hadiah' yang saya hulur dibuang, tiada apa lagi yang mampu saya hamparkan. Saya juga manusia. Ya, saya keras kepala. Tapi bukan bermaksud saya tiada hati.


Teringat kata-kata Dato' Jalaluddin Hassan dalam Taubat Nasuha..

"Kalau tak suka, pulangkan. Sebab itu kepunyaan Allah. Jadi Dia ambik balik"

Pulangkan..jangan dibuang.

Saya tidak mampu lagi menafikan segala yang terjadi. Maafkan saya kiranya ada perkara yang saya selindungkan. Bukan tujuan saya untuk menidakkan kehadiran kalian dalam hidup ini, tapi semuanya kerana kebaikan kita bersama.


rindu akak la...
kenal kejap tapi rasa macam kita sama aura
same wavelength
terima kasih akak..utk apa pun adik tidak tahu..
*singgah di laman sembang beberapa hari yang lalu*


"Sesiapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah dia menjalinkan silaturrahim" >>Hadith Riwayat Al-Bukhari<<


**thanks Ila...u might not a good motivator, but you always try to be the comfort shoulder for me to rely on**

10 comments:

  1. ur most welcome sis..
    comfort shoulder wif d thick sponge
    n spring provided perhaps..?
    ahaks..

    wateva it is,
    its part n partial of life..
    don worry so much sis..
    all of us in d process of learning.. :)

    ReplyDelete
  2. sometimes its cliche btw wat v said
    n thing v faced...
    same wif me..im still learning 2..
    every1 of us still learning..
    everyday v learn new thing,
    its juz a matter of realising n admitting..
    sometimes v do realise but
    its not easy 2 admit our fault
    regardless who eva v r..
    1 who can accpet his/her fault
    is such a brave person..

    everythg ll b all rite so soon sis..IA
    myb it happened due 2 some misunderstood only..?
    o perhaps v can take it s
    a TEST fr HIM 2 make us more close 2 HIM
    n never eva ll fget HIM regardless in wateva conditions n time v r..

    remember HIM during our sad n happy momments..
    a step v 2 HIM, 1000 steps HE 2 us..
    InsyaAllah..

    actually im trying 2 convey myself 2..
    may HE will always gv us strengths n patient
    4 every single hurdles v hv 4 now n then..
    Ameen..

    ReplyDelete
  3. to ila: empuk la sangat...tima kasih bnyk2..

    to cryingshoulder: Allah test us not to punish us,but to help us meet tomorrow.

    tiada perkara y sia2 kt atas muka bumi ini. Cuma kita yang terkadang seakan tdak mampu utk menggalas. Sedangkan Allah tahu itulah yang terbaik buat kita.

    Jangan lekas putus asa. Sebab....di sebalik tiap kesulitan, pasti ada kesenangan.

    Masalah akak pn dh setel. Alhamdulillah..segalanya berada dalam pengetahuanNya.

    Doakan semoga segalanya berjalan dengan lancar. Doakan utk semua.

    ReplyDelete
  4. isshh...
    is there any favourertism practce here..?
    komen ila pnye la ciput..
    cyringshoulder pnye la pjg.. ;p
    hehehehe..

    pssstt...sis,don get mad..
    kene jual nti..ahakss..

    ReplyDelete
  5. salam,din mengalah kak...din mohon maaf sbb tersilap tempat untuk berkongsi rasa,akak pun bnyk mslh,din xganggu akak g...maaf din xmampu utk jd seperti dulu g...akak akn jmpa org yg berbeza...

    ReplyDelete
  6. to ....^_^...:xde beza antara ila atau cryingshoulder,cma pena ni tleka sgt menari..xsedar dh pjg tariannya.

    mana ada marah...nnt cepat tua.haha

    to anonymous: akk xpnh bezakan adik2 akk.udin xtsilap tempat utk mluahkan rasa.akk slalu ckp kt udin & adik2 yang lain,akk sntiasa ada utk korang.

    lupakan apa yang telah tjadi..kta dh sama2 jnji nk buka buku baru kan?ingt pesan Wak Nan.udin dh bgtau akk ari 2 nk ubati luka akk.nape nk cetuskan hal lain lg?

    udin,berjalan mesti ke depan..bukan ke belakang.

    klu btl udin anggap akk mcm keluarga sdr, tlg akk..tlg jgn mgalah.

    ReplyDelete
  7. ye btol 2...
    bjalan msti pandang ke blakang supy kita tahu arah tuju kita..
    bjln kalau ke blakang bile nk smpai depan?
    tp kadang2 towards our journey to reach d destination,
    v do need 2 loot back 2 sometimes to make sure v r on d rite track
    n not do d same mistakes again..

    ReplyDelete
  8. eh2..slap2..
    bjalan msti pandang ke depan..
    aduyaii..
    typo error la plak..
    maklum la xcukup tido dh smgu ni.. :(

    ReplyDelete