Tuesday, December 8, 2009

Semakan Akhir Nota-nota Tarbiyah



Baru selesai 2 kertas. Masih berbaki empat. Semua peperiksaan di Dewan Utama. Kata Nanthini "Wan,baik u bawak sweater.Sejuk.." Nak tergelak pun ada. Saya yang terkenal dengan tak pernah sejuk sewaktu dalam kelas hanya mendiamkan diri. Selepas kertas Microeconomics tadi, baru terperasan bahawa sebenarnya Dewan Utama itu sangatlah dingin. Hampir kaku tangan.




Kami sekelas telah mengadakan diskusi pada petang tadi untuk kertas seterusnya..Statistical Computing. Tidak dinafikan, kertas ini bakal menjerut nyawa kami semua. Sudah menjadi kebiasaan buat kami, diskusi diadakan sekelas. Bukan hanya terdiri daripada 4 atau 5 orang, tetapi satu kelas=16 orang. Kerana di situlah kekuatan kami.




Pernah tak bila belajar berulang kali tapi tak masuk-masuk dalam kepala? Otak terasa beku tiba-tiba? Saya bukanlah hebat bab belajar ni. Kadang-kadang banyak main juga. Tapi, bila ada rasa seperti itu, cepat-cepat saya muhasabah.




Kadang-kadang, kita terlepas pandang akan perkara yang seakan remeh di mata kita.
***************************************************************************
Ini tips saya pabila berdepan dengan keadaan sedemikian:
  1. Renungkan kembali apa yang telah terjadi sepanjang hidup ini / sepanjang hari itu. Di mana silapnya?
  2. Ingat orang-orang yang tersayang (excluded bukan muhrim)
  3. Bagaimana hubungan kita dengan Allah? Baik? Kurang Baik? Agak la..? Ingat, Dia tak pernah tinggalkan kita, kita je yang selalu terlupa untuk ingat Dia.
  4. Ada tersalah cakap, terguris rasa dengan sesiapa? Mohon maaf dan maafkanlah..
  5. Kalau ada benda yang masih belum terluah, luahkanlah. Jangan pendam.
  6. Hutang..langsaikan sebelum terlambat. Kadang-kadang, itu merupakan salah satu punca kenapa kita terleka
  7. Mintak orang-orang terdekat dengan kita supaya sentiasa mendoakan kejayaan kita. Doa orang-orang yang disayangi sangat mujarab bagi saya kerana merekalah inspirasi saya. Tidak salah sekiranya berulang kali meminta mereka mendoakan kita, kita pun janganlah lupa berdoa
  8. Gunakan kaedah yang pelbagai semasa belajar. Mencatat, membuat latihan, menghafal, dll
  9. Jangan terlalu memaksa diri. Lakukan sesuatu berdasarkan kemampuan kita. Kekuatan kita terbatas. Kita bukanlah robot
  10. Fokus. Kalau masa belajar, belajarlah. Jangan ingat perkara lain. Hal-hal remeh selalunya membuatkan kita menggelabah. Waktu belajar, ikhtiarkan untuk belajar.

Akhir sekali, kalau dah tak dapat sangat belajarnya....terjun tasik Unisel (Haha, main-main sebenarnya!). Rehatlah seketika...bina ruang dan peluang untuk diri kita. Jagalah hubungan kita dengan Allah, itu yang utama. Jangan hanya mengingatinya sewaktu dalam tempoh peperiksaan, tetapi sepanjang masa.

Semakan akhir nota tarbiyah bukan hanya setakat untuk peperiksaan semata-mata, tetapi untuk seluruh kehidupan kita.

Pepatah Arab ada menyebut: Man Jadda Wa Jada..Bi Taufiq Wan Najah Fil Imtihan..

3 comments:

  1. Salam..
    i'd love diz en3..it's wonderful & interesting things 2 b shared..
    d tips o so-called petuas can b applied 4 any1 of us in our daily life esp those who r still studying...

    i did it & it works..
    cume like myself ni bse la..tang no 8-10 2 mmg lee.. :p
    tau tp mmg jarang2 practced (8&10)..tp no9 mmg slalu la..mmg xpnh paksa dr nk blajo..ahakss..
    asl blh je,jln..men ikt dan je..
    hslnye..grad dgn dgn 2nd class upper sj..
    tp im still thanful 2 Allah coz HE gv me dat..
    Alhamdulillah..
    if v do put d efforts, doa & tawakkal + bless fr parents(loves 1 exclde non mhram bak kate cik ni)..InsyaAllah..HE will help n gv us d success..
    it juz a matter of want o don want &
    do v remmber HIM always..?
    tepuk dada tnya iman..
    byk kite usaha,byk la kita dpt..IA..
    tp kdang2 byk kte usaha,sket kite dpt (ujian nmenye)..
    skit usaha tp byk dpt..(yg ni,ati2 coz ujian jg dr DIA)..

    dats y, muslims esp hv 2 hv muhasah diri sokmo..
    4 us 2 look deeper 2 our own self..wat kind of person v r..

    cntnue doing good things,improve things whch is not gud 2 b better..
    sama2 kita usaha..
    Man jadda wa jada..
    (^^,)

    ReplyDelete
  2. whnshudistartmy1ststep...December 9, 2009 at 9:09 AM

    yeayyy..yiipppieeeee!!!!
    look2 every1..
    i was d 1st person who posted d comment 4 diz en3..
    yeayyy...
    bet i was d 1st 1 who read it 2..ahakss..
    (xde kije..g2 le)

    pss..cik ni,tmpang lalu lg ye..
    mahap la ske sgt tmpang menari kat cni..
    xtau knp..d stage seems 2 b gud 4 me 2 dance sis..ahakss..

    ReplyDelete
  3. to both of u: sbnrnya akk dh siap taip utk balasan dua komen di atas.xsedar line dh tputus.

    tima kasih bnyk2 sbb sudi komen entry 2.berserahlah slps berusaha.itu y pntg.bknnya bserah tanpa berusaha.

    moga tarian penamu menjadi semakin tajam dan lancar.

    selalulah menari di sini. seperti pentas mu sendiri.

    ReplyDelete