Tuesday, November 29, 2011

Tentang Sebuah Pilihan

Demi diri manusia dan yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya). Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa; Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya bersih (dengan iman dan amal kebajikan), dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat)
[Al-Shams 91: 7-10]


Pabila diri terasa sangat sulit untuk membuat keputusan, banyak pilihan harus dibuat. Saya yakin, semua orang berdepan dengan hal ini. Tentang harus memilih.

Coppp!

Yang saya bicarakan bukan soal jodoh. Tapi bahagian-bahagian lain dalam hidup saya. Kerana tentang jodoh itu belum ada pilihan yang harus saya pilih. (Cuma tersepit antara mahu meluahkan atau membiarkan. Haishhh, sudah!)

Seringkali, mahu lari sekuat-kuatnya daripada memilih. Ya, kita yang menentukan masa depan sesuatu berdasarkan pilihan kita. Terutamanya soal hidup dan kehidupan.

Salah pilih?

Itu lumrah. Bukan namanya manusia andai selalu benar.

Saya selalu mendoakan agar saya cuma diberi 2 atau 3 pilihan sepanjang kehidupan saya. Maksudnya, jika mahu minum...sama ada saya harus pilih air suam, air teh, atau milo. Itu sahaja. Bukannya menu makanan sebanyak 5 muka di restoran yang harus saya teliti satu per satu.

Tapi, percumalah andai mengharapkan hidup seperti itu.

Ibu jarang membawa saya ke kedai kain / kedai kasut. Kerana dia tahu, saya takkan berjaya pilih walau sepasang kain yang saya berkenan / sepasang kasut yang sesuai untuk saya. Pergi tangan kosong, dan pulang tangan kosong.

Itu dulu...

Sekarang, perlahan-lahan saya belajar untuk memilih. Agak berjaya untuk membawa pulang barang yang menarik dari pasaraya. Hehe. Itu pun kalau keluar berteman, kalau sendirian, pastinya hanya sebuah buku dalam genggaman. Maksudnya, saya akan berjaya memilih andai ada sokongan (hasutan sebenarnya....haha)

Setiap manusia punyai keterbatasan. Saya tahu, keterbatasan anugerah Allah s.w.t untuk saya adalah 'memilih'. Saya tidak punyai keupayaan itu.

Acapkali, hanya istikharah dan air mata yang akan mengiringi pemilihan saya. Dan kali ini, ia benar-benar menguji.

Sangat.

Ada orang kata "Istikharah lambat dapat jawapan."

Ikhtiarlah...belum buat lagi sudah kata lambat. Kita bukan wali, kita juga bukan manusia yang penuh dengan pahala, jadi lambat itu lumrah lah buat kita.

Nak cepat?

Baling la dadu. Toss a coin? Tak pun, tulis dan koyak kertas. Lepas tu, pilih. Setel.

Tapi itukan budaya omputih...kenapa kita nak tiru? Main-main boleh la..Awas, bila dah sampai tahap percaya, itu dikira.......(kome jawab ler sendiri.)

Jangan banyak beralasan, banyak bercakap menjadikan hati mati.

Hidup harus memilih. Tentang semuanya.

Pilihlah, selagi kita punyai pilihan.

Andai tidak diizinkan oleh Nya untuk memilih, kita cuma ada 1 jawapan tanpa pilihan.

Jadi, bersyukurlah jika harus memilih. Tidak kira pilihan itu 2, 3, atau banyak.

Siapa yang menyandarkan diri kepada Allah, Allah akan mencukupkan rezekinya.
[Ath Talaq :3]

Yakin dan percayalah, DIA telah mempersiapkan sesuatu yang terbaik untuk setiap hambaNya. Asalkan kita usaha tanpa lelah.

Pesanan buat diri sendiri juga.

Selalu buat nota untuk pujuk hati sendiri. Lepas tu...... _ _ _ _ s.

2 comments:

  1. apa akan jadi jika tiada hak untuk memilih?

    ReplyDelete
  2. bosannya hidup bila tidak diberi hak untuk memilih, kak.

    selagi diberi peluang, akak, saya, dan semua orang harus memilih.

    doa, usaha, tawakkal = semoga kita sentiasa diberi petunjuk untuk membuat pilihan.

    pilih kak...jangan tak pilih.

    ReplyDelete