Saturday, May 19, 2012

Makin tinggi, makin susah....itu adat.

Saya berada dalam zon tekanan sekarang. Sangat menekan.

Setiap hari, bangun dari tidur, saya pasti motivasikan diri sendiri 

"Wan Ritini mesti kuat. Jalani hidup dengan sebaiknya. Manfaatkan semaksima mungkin."
Tetapi saya silap, ada sesetengah perkara terjadi di luar jangkaan menyebabkan saya 'rapuh hati' tiba-tiba. Suasana yang menghimpit...

Bekerja dan belajar membuatkan saya terkejar-kejar. Adakalanya menangis dalam perjalanan. Kesat air mata dengan lengan baju. Huh, cengeng!


Setiap malam telefon ibu, cerita penat, cerita belajar masih merangkak-rangkak, cerita kawan-kawan satu batch yang ambil cuti khas sebab rasa seperti bakal 'ditendang' pada penghujung semester nanti, dan macam-macam cerita.

Ibu terus menyabarkan saya. Terus keluar cerita yang indah-indah.

Katanya "Belajar apa pun, memang susah. Makin tinggi kamu belajar, makin susah la prosesnya. Yang penting, sabarlah. Itu kan adat. Dia izinkan kamu belajar dengan kehendakNya, jadi jangan sia-siakan."

Ibu-ibu memang begitu. Suka menasihat. Dan nasihat itu selalu saya letak dalam hati diam-diam. 

Saya tidak akan mengeluh dengan jalan yang saya sendiri tentukan ini. Berpenat lelah 7 hari seminggu tidak mengapalah...Makan sudah tidak tentu jadualnya seperti dulu, abaikanlah...kerana saya sangat mengejar masa, kerana saya terlalu rindukan masa terluang saya.

Saya selalu berharap supaya akhir semester datang dengan cepat, tetapi saya tahu, persediaan saya untuk mengadap kertas ujian tersebut masih samar-samar.

Ditambah dengan pekerjaan sekarang, membuatkan saya terkapai-kapai sendirian.

Kalaulah saya ini berharta banyak (sekarang berharta kurang banyak), saya mahu berhenti kerja dan fokus pada pelajaran hingga tamat dengan jayanya. Tetapi apalah kemampuan saya, andai saya tidak bekerja, mustahil bagi saya untuk membayar yuran nanti.

Redah Wan Ritini, redah.

Hidup ini bukan tempat untuk bersantai, jadi kerja keras itu mesti.

2 comments:

  1. Good luck...saye pun same..bezanya saye baru nak wat degree secare pjj... ^_^

    ReplyDelete
  2. GOod luck too...

    Kuat dan terus kuat jalani kehidupan. kamu lebih hebat, phewwww~PJJ waktu degreee...semoga dapat menyudahkannya dengan jaya.

    ReplyDelete