Sunday, June 3, 2012

Menantu Pilihan



Selesai makan, mereka bersiap-siap untuk pulang. Sambil memimpin tangan si kecil Khadijah, Aishah berjalan melewati khemah kenduri. Kenduri menyambut menantu yang diadakan pada hari itu cukup meriah. Walau bagaimanapun, Aishah dan keluarga harus bergegas pulang ke rumah kerana ada tetamu yang akan datang ke rumah mereka nanti.

Makcik Siti, Aishah balik dulu.” ujarnya.

Makcik Siti memeluk Aishah, erat. Matanya bergenang. Lantas, bahu Aishah ditepuk-tepuk...”Itu la, kamu ni susah sangat abang nak ajak keluar. Kalau tak jual mahal, kamu yang jadi menantu makcik, bukan dia. Makcik nak kamu yang jadi menantu makcik. Sedih makcik ni, tau tak?

Abang adalah nama panggilan buat anak lelaki Makcik Siti, turut berada di situ (pengantin di hari kejadian.). Memandang Aishah tanpa berkata walau sepatah.

Aishah terkedu. Bingung. Ibu juga.

Kak Siti, apa maksud Kak Siti ni?” ibu cuba menenangkan Makcik Siti.

Akak teringin benar nak Aishah jadi menantu akak. Tapi, semua tu tak jadi...” balas Makcik Siti.

Kak Siti, benda yang dah lepas, lepaslah. Sekarang ni, abang pun dah kahwin. Kita doakan rumahtangga abang bahagia. Maafkan kami sekeluarga Kak Siti, kami tak pernah tahu yang Kak Siti nak Aishah jadi menantu keluarga ni.”

Abang Long menyampuk “Dah tu, ngajaknya untuk keluar makan, memanglah tak mau si Aishah ni...cuba kata ‘jom keluar, nak bagi cincin.’ Barulah betul..” semua yang memandang tergelak dengan lawak Abang Long.

Aishah sudah merasakan rama-rama di dalam perutnya tidak berhenti berterbangan. Hatinya berdoa ‘Ya Allah, hentikanlah ‘drama swasta’ ini. Sungguh, aku benar-benar tidak bersedia menghadapinya.’

Si kecil Khadijah sudah mula memberontak kerana panas. Abang Long dan Kak Long mula melangkah, ingin pulang selepas bersalaman dengan Makcik Siti dan Pakcik Yusuf. Semua ahli keluarga Aishah berjalan melewati mata-mata yang menonton ‘drama swasta’ tadi.

Aishah dan ibu berjalan paling belakang. Tiba-tiba, Abang datang dan berjalan di sebelah kiri ibu.

Aishah hanya memandang...sepi.

Ibu memecahkan kesunyian kami. “Abang, kamu dah berkahwin. Jaga rumahtangga baik-baik. Ingat, perkahwinan bukan suatu permainan, tapi tanggungjawab yang harus kamu galas sampai akhirat.

InsyaAllah.” Jawabnya sepatah.

Sambung ibu lagi “Kalau kamu ada kawan-kawan yang masih bujang, kenalkanlah dengan Aishah. Giliran kamu kan dah sampai, bagi la peluang pada adik kamu ni pula.”

Terus dijawabnya “Takde Makcik, kawan-kawan Abang semua belajar tak tinggi. Takde yang setanding dengan Aishah.”

Pantas dibalas ibu “Sekarang ni, posmen pun kawin dengan cikgu bang oi...bersusun. Apa kerjanya tu bukan satu halangan. Kalau takde agama, dua-dua kerja besar pun boleh huru-hara.

Aishah tahu, ibu sebenarnya ‘membaham’ abang dalam bicara yang tersusun. Tazkirah tentang pernikahan.

Aishah, ibu, Abang Long dan ahli keluarga yang lain tidak pernah tahu tentang harapan Makcik Siti, Pakcik Yusuf, Abang dan keluarganya untuk menjadikan Aishah sebahagian daripada keluarga mereka. Tapi cukupkah dengan hanya memberi ‘hint’ seperti ‘mengajak keluar makan bersama’ dan ‘berkias-kias tanpa ada risikan kepada keluarga Aishah’?

Tidak adil untuk meletakkan status ‘jual mahal’ kepada Aishah, kerana dia tidak pernah tahu yang ada lelaki sedang menaruh harapan padanya.

Wahai lelaki, jika benar kamu menyintai seseorang dan berniat untuk menikahinya, memimpinnya menuju ke syurga, usahakanlah dengan cara yang terbaik, cara yang diredhaiNya. Jika ditakdirkan kamu menikahi wanita yang bukan pilihanmu, berusahalah untuk membahagiakannya. Lupakanlah dia yang pernah menghuni hatimu sebelum ini. Ingat, kamu imam keluarga. 

Wahai bakal ibu mertua, bincanglah dengan sebaiknya bersama suami dan anak. Jika makcik menyukai seorang gadis untuk dijadikan calon menantu, calon ibu buat bakal cucu-cucu makcik nanti, risiklah. Jika ditakdirkan Allah, menantu yang makcik dapat bukanlah orang yang makcik impikan, bersyukurlah...redhalah...kerana dia menantu itu mungkin yang terbaik untuk makcik dan keluarga. Lebih baik daripada impian makcik, kerana Dia Maha Tahu tentang segalanya, kerana Dia tidak pernah menghampakan hambaNya.

Wahai menantu bukan pilihan pada mulanya, jangan pernah terasa hati. Sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar. Mungkin kamu bukan pilihan ibu mertuamu, tapi kamu adalah pilihan Allah untuk ditakdirkan bersama dengan suamimu, insyaAllah. Bahagiakan mereka seperti mana kamu berusaha membahagiakan seluruh kehidupan kamu.

~Allah has created someone in the world for each and every of us. When the time is right, He will guide you to them. insyaAllah.~

2 comments:

  1. salam...kdg2 kita m'inginkan sesuatu yg pd kita i2 yg t'baik tp DIA Maha Tahu pe yg t'baik utk hambaNya..kita merancang DIA jg merancang tp perancangan DIA yg Maha Hebat.

    *cerita ini mgkn boleh dijadikan pengajaran buat insan2 yg membacanya..(b'tindak sblm t'lambat)

    ReplyDelete
  2. Wsalam wbrt...

    salam perkenalan buat mujahidah.

    betul3, kita mesti berusaha merancang...namun redhalah dengan ketentuanNya. terima kasih atas kunjungan...

    ***moga kita tergolong dalam golongan yang mengambil iktibar.

    ReplyDelete