Wednesday, June 13, 2012

A Moment To Remember


Bila Bulan Berbicara

“Jauh itu ada jarak yang terpisah, jauh itu ada rindu yang tak sudah.”

Aku memandang langit. Dia juga. Nafas kuelus perlahan, terasa seperti ada batu yang memberat. Dia berpaling dan berkata “Nak, ujian itu anugerah buat mereka yang mahu bersyukur. Lihat bulan di sana, indah…cantik. Tapi kita tahu, indahnya bulan kerana matahari. Allah itu Maha Berkuasa atas setiap sesuatu. Jangan pernah lelah dalam bersyukur.

Aku bersyukur. Dia tahu setiap rasa yang bergolak dalam hatiku. Tanpa perlu aku ungkapkan, dia merasa setiap denyut rasaku. Hingga kini, pabila aku terasa lemah dan mahu lari jauh-jauh dari hakikat hidup, aku kenangkan kembali memori itu.

Aku mahu jadi kuat, sekuat ayah. Aku mahu jadi solehah, seperti solehnya ayah pada Pencipta. Moga ayah bersama para solihin di syurgaNya. Al-Fatihah…

**************************
Cantiknya Wanita

Wanita itu…cantiknya bukan pada rupa yang menawan, bukan juga pada suara yang menggoda, tetapi pada indahnya pekerti, cantiknya budi dan auratnya terjaga rapi.”

Aku tersentak mendengar kata-kata itu. Dari seorang guru Matematik di sekolahku. Cikgu memandangku lantas tersenyum. Sebelah kakiku yang berada di atas kerusi kuturunkan perlahan-lahan. Lengan baju sekolah yang tersinsing hingga ke siku kutarik hingga ke pergelangan tangan.

Sungguh, aku sangat malu di waktu itu. Pulang dari sekolah, aku menangis semahunya. Entah mengapa, hatiku seolah-olah diusik dengan kata-kata cikgu. Supaya berubah, supaya menjadi yang lebih baik, supaya dikasihiNya.

Lama aku berfikir akan setiap bait ayat yang terbit dari mulut cikgu. Bila kukenang kembali, aku bersyukur kerana disentap pada waktu itu.

Terima kasih, cikgu.
************************

Bertemu dengan Tauke Kek Pop [pertemuan tanpa dirancang]
Karangan di atas telah saya hantarkan untuk Pertandingan A Moment To Remember. Tetapi, rezeki itu bukan untuk saya, jadi titipkan karangan itu di 'rumah' ini. Moga menjadi kenangan yang saya pernah berusaha untuk menulis. InsyaAllah....

Di luar Dewan Centrum, Setiawangsa
Mbak KB dan saya...[tak dapat bergambar dengan orangnya, dengan gambar pun jadilah]

Forum A Moment To Remember
 ***Jika kita rasa sedih, bukan selamanya kita bersedih. Ingatlah detik-detik bahagia yang pernah kita kecapi. InsyaAllah, akan saya kongsikan kisah-kisah bahagia dalam hidup saya***


4 comments:

  1. Al Fatihah buat ayah akak...AMEEN...


    *Sesungguhnya tertalu banyak Moment utk diRemember bersama akak Wan Ritini..=)

    ReplyDelete
  2. Al Fatihah buat Allahyarham. Moga aman dan damai di sana.

    ***Iya? Moga ada luang masa untuk kita mengenang moment2 itu. Terima kasih... ^_~

    ReplyDelete
  3. owhho...ada juga gmbr sy disini (",)

    ReplyDelete
  4. yeahaaa haruslah...

    anda kan mastermind nya.

    TQvm tuan punya kamera. =)

    ReplyDelete