Tuesday, July 3, 2012

Iktibar daripada Imtihan

Peperiksaan akhir semester telah selesai..Alhamdulillah, dari suatu sudut, saya lega....sungguh lega kerana telah melepasi satu fasa dalam proses pembelajaran.

Dari sisi lain pula, rasa cuak itu masih belum surut apabila mengenangkan keputusan peperiksaan yang bakal diumumkan nanti...berjayakah saya melangkah ke fasa seterusnya? Hanya Dia Yang Tahu.

Mengenangkan persiapan-persiapan terakhir sebelum marathon 3 kertas lewat minggu lalu, banyak mengajar saya tentang hubungan dengan Dia. Subhanallah...

Khilafnya saya...lekanya saya...

Waktu nak exam, tidur awal, bangun awal semata-mata untuk menelaah. Hari-hari lain, tidak pula saya manfaatkan bangun awal itu untuk bertemuNya. Astaghfirullah al 'azim.

Waktu nak exam, sanggup bersekang mata mengadap helaian demi helaian nota dan buku semata-mata mahu lulus. Namun jarang pula meluangkan masa berjam-jam meneliti bait bicara Tuhan dalam kalamNya. Ralatnya saya...

Waktu nak exam, tutur bicara dijaga, makanan juga dijaga...selain waktu itu, banyak kata yang terluah tanpa ditapis, banyak makanan terus ditelan.

Alhamdulillah, Dia Maha Tahu segalanya...moga khilaf ini menjadikan saya manusia yang lebih bersyukur. Mengingatinya bukan kerana terpaksa, tetapi atas rasa rela dan redha sebagai hamba.

Ya Allah, ampunkan hambaMu yang berdosa ini. Andai mampu kuputar waktu, ingin sekali aku mengubah apa yang terjadi. Tetapi, aku tahu...aku harus melangkah ke depan dengan ikhtiar yang lebih baik. Semoga imtihan ini menjadikan aku orang yang memanfaatkan waktu dengan sebaik-baik perkara.




***Selesai peperiksaan, mahu fokus hal seterusnya!***

No comments:

Post a Comment