Tuesday, November 6, 2012

Memberi dan Diberi Arahan



Sudah lama rasanya tidak benar-benar meluangkan masa untuk menulis di blog. Banyak ruang yang tersia disebabkan kesibukan yang tidak diuruskan dengan baik.

Kali ini, entri tentang memberi dan diberi arahan amat menarik minat aku untuk berkongsi dengan semua.

Sejauh mana kita memberi arahan dengan berkesan? Ayat yang bagaimanakah mampu untuk menawan hati si penerima arahan?

Itu yang sering aku fikirkan apabila perlu memberi arahan. Sesungguhnya, aku bukan pemberi arahan yang baik. Aku terlalu memikirkan perasaan si penerima arahan. Dek kerana itulah, aku jarang menjadi ketua. Selalunya jawatan aku adalah setiausaha. Kerana aku akan menerima arahan tanpa dipaksa. Tiada perasaan untuk dijaga.

Semakin meningkat usia, semakin ramai orang yang kutemui, semakin aku merasakan aku hanya layak untuk menerima arahan.

Tetapi, Dia Maha Tahu...adakalanya, aku harus memberi arahan. Bukan kerana jawatan, tapi kerana tuntutan dan tanggungjawab. Apabila soal ini dibangkitkan, aku akur...aku harus memberi arahan. Aku mula membelek kitab-kitab dan menelaah motivasi dari mereka yang pakar tentang ilmu kepimpinan. Memberi arahan bukan untuk menunjukkan kehebatan diri, tetapi bagi berkongsi pengetahuan dan ilmu dengan mereka yang masih bertatih. Itu yang aku pelajari dan titip dalam setiap arahan yang bakal kuberi.

Lalu, aku tahu...aku harus berlemah-lembut dalam menyampaikan.  Seperti mana aku senang menerima arahan, begitulah aku harapkan pada semua yang menerima arahan dariku. Kata Prof. Dr. Muhaya “Kita akan dapat apa yang kita beri.

Dalam konteks ini, bukanlah ganjaran yang diharapkan tetapi secebis kefahaman dari yang menerima. Tidak semua orang sudi menerima arahan, lebih-lebih lagi yang lebih dewasa. Itu yang aku alami. Berdepan dengan golongan sebegini menyebabkan aku sering terhimpit dan tersepit hingga adakalanya aku melakukannya sendiri kerana tidak sanggup untuk meminta tolong apatah lagi memberi arahan.

Aku ingin terus belajar memberi arahan seadanya, bertepatan waktunya, sesuai orangnya. Selebihnya, aku mahu menerima arahan dengan sebaiknya. Kepada mereka yang pernah menerima arahan dari aku, maafkan aku andai ada perkataan yang terbit dari mulutku yang membuatkan kalian terasa hati atau tersinggung.

Lancar jari-jemariku menaip susunan kata di bawah ini. Sekadar nukilan hati, bukanlah puisi...

Aku punya impian,
Mahu mengejar pelangi di langit yang indah,
Walau ku tahu takkan tercapai,
Aku yakin...aku percaya...
Pelangi indah itu masih tetap di situ,
Setia menanti buat yang mahu berjaya,
Pelangi indah itu untuk aku dan semua,
Tanpa menilai siapa pun kita,
Ia tetap indah di mata semua,
Moga impian dan pelangi itu akan terus mewarnai sebahagian daripada kisah hidupku untuk aku abadikan sebagai hambaNya.
Pelangi anugerah Tuhan,
Moga sentiasa berseri menemani sang langit.

No comments:

Post a Comment