Saturday, May 23, 2009

Perit tapi Indah..

Saya tiba di Unisel pada jam 11.25pagi hari Rabu. Alahamdulillah, dengan bantuan teman rapat, saya melangkah ke sini. Seperti biasa, jika cuti semester tidak akan ada sebuah bas pun yang akan memasuki kampus ini. Terpaksa mencari teksi atau prebet sapu.

Persiapan untuk Bengkel SAS yang akan berlangsung pada hari Khamis dan Jumaat terasa berat. Kami yang baru semester ke lima ijazah bakal mengajar para pensyarah yang terdiri daripada mereka yang telah mendapat sarjana, Phd, dan telah membuat berpuluh-puluh kajian. Kerdilnya terasa.

Teringat pesanan Cik Manisah.."Diorang ramai yang belum kenal apa itu SAS. Jadi, kamu semua kena ajar betul-betul."

Persiapan untuk bengkel pada keesokan harinya telah kami lakukan pada pagi hari Rabu lagi. Ashraf, Din, dan saya cuma memantau apa yang patut kerana teman-teman yang lain masih belum tiba.

Kebetulan, pada hari kami tiba di kampus, para fasilitator sedang mengadakan persiapan untuk Minggu Tekad Siswa (MTS). Teman-teman rapat mengandaikan saya adalah antara fasilitator MTS yang lewat riba atas beberapa alasan. Haru dibuatnya..

Dua hari bengkel SAS telah memberikan banyak pengajaran kepada saya tentang beberapa perkara. Mengajar orang yang pernah mengajar kita tidak semudah yang disangka. Saya cukup kagum dengan peserta-peserta bengkel ini kerana mereka tidak menjadikan jawatan sebagai sesuatu yang merumitkan dan menerima segala pandangan dan ajaran kami dengan hati yang terbuka. Terima kasih semua.

Selesai bengkel tersebut, saya dikejutkan dengan beberapa perkara yang tidak terduga. Subhanallah..ujian datang di kala saya termengah-mengah kepenatan..

No comments:

Post a Comment