Saturday, May 2, 2009

Terapi Minda

Saat blog ini ditulis, saya baru sahaja selesai membaca novel Cinta di Rumah Hasan alBanna. Ditakdirkan Allah, saya terdetik hati untuk membeli novel Hamas Pejuang Kota Suci Baitulmaqdis.
Dua minggu lepas, saya telah mengkhatamkan buku Islam & Demokrasi. Semenjak dua menjak ini, hati saya bagai ditarik-tarik untuk menatap karya-karya politik. Mungkin kerana penangan baru turun takhta kot..
Dua novel yang saya sebutkan di perenggan pertama tadi mempunyai perkaitan yang amat rapat. Hubungan antara Ikhwanul Muslimin (IM) dan HAMAS. Antara 'perjuangan' dan 'jihad'. Alhamdulillah, saya berpeluang membaca kedua-dua buku tersebut walaupun berlaku pertindihan masa dengan perkara lain, terutama sekali pelajaran.
1 tabiat yang saya tak dapat tinggalkan adalah membaca buku sebelum tidur. Waktu itu saya manfaatkan sebaiknya untuk menatap novel-novel yang saya minati. Malam ini, saya bertemankan buku Hamas Pejuang Kota Suci Baitulmaqdis. Masih belum terlambat untuk saya kongsikan dengan semua.. sewaktu kunjungan saya ke Pesta Buku PWTC baru-baru ini, yang hampir meragut kewarasan saya seketika..saya telah membeli 6 buah buku pelbagai bidang.. politik (semestinya!), penulisan, kewanitaan, dan perjuangan..
Hehe..
Nek Ma juga sudah bising..
"Nak buat apa buku banyak-banyak? Hantaran kamu nanti nak letak semua buku ke?"

Saya tergelak besar..

"Apa salahnya.Jimat sikit duit sendiri."cuma di dalam hati..

Saya tahu,Nek Ma menyokong dalam sindiran.

Kata Imam alSyahid Hasan alBanna "Jika engkau ingin mengenali seseorang, kenalilah dia melalui buku-buku di perpustakaannya."

2 comments: