Wednesday, July 29, 2009

Penyakit itu Penghapus Dosa

Semalam adalah hari persediaan untuk Bengkel SAS di Computer Lab. Awal pagi tadi kepala terasa berat dan mata berair. Selalunya itulah petanda awal saya bakal demam. Tabahkan hati. Di dalam Computer Lab, saya tidak dapat menfokuskan kepada setiap butir perkataan yang lahir dari mulut Mr.Azman dan Cik Manisah. Ian di sebelah seakan-akan pelik dengan keadaan saya.
"Ko sejuk Wan?" soalnya.
Saya mengangguk perlahan."Sejuk. Sangat-sangat"
Dia mengerutkan dahi "Ko jarang camni. Ko ok tak? Selalunya ko la yang paling panas. Air cond kat lab ni pun tak xcukup"
Memang saya tak mampu menahan kesejukan ini. Selepas mesyuarat, saya berkejar ke HEP-FSP-FITM-HEP kembali. Saya mula rasa bebanan di kepala. Akhirnya saya tumbang. Tak mampu nak bangkit.
Lebur harapan saya. Tapi Alhamdulilah, urusan saya di HEP telah siap. Menunggu keputusan sahaja. Semalaman terbaring di atas katil. Hari ini, saya masih belum mampu untuk ke Computer Lab lagi. Amanah sudah terabai. Maafkan saya.
Saya sedar..sakit itu penghapus dosa-dosa kecil. Tidak harus mengeluh atau menyesal. Mungkin sudah terlalu banyak dosa kecil saya selama ini sehingga Allah menurunkan dugaan sakit itu kepada saya. Diberi Nya ruang kepada saya untuk bermuhasabah dan mengenali siapa diri ini.

1 comment:

  1. Kadang2 sakit jg memberi kite peluang utk berehat...get well soon..tc

    ReplyDelete