Wednesday, August 19, 2009

Buku Terbaru Bulan Ini

Saya baru sahaja kembali dari Kem SAKTI di Pusat Dakwah Islamiyah, Paroi, Negeri Sembilan bersama 16 orang adik-adik dari Unisel. Mereka semua teruja dengan pengisian sepanjang program tersebut. Alhamdulillah..
Banyak perkara yang saya pelajari di sana, lebih-lebih lagi soal konsisten dalam jemaah. Saya tidak harus mengalah dalam mencari keredhaan Allah dan menjalankan misi Rahmatan Lil Alamin. Jiwa ini harus mencontohi Sultan Muhammad Al Fateh, mesti sekuat Ibn Battutah, berjiwa utuh seperti Buya Hamka. Itu nekad saya.
Bersedia untuk tidak bersedia. Sewaktu dalam perjalanan, saya diberitahu oleh Yang Berbahagia Tuan Penasihat untuk memberikan presentation berkenaan dengan Sejarah Penubuhan GPTD Unisel. Subhanallah..dengan persediaan yang seadanya dan bantuan dari adik-adik, saya mesti mencuba.
Alhamdulillah, berjaya. Saya bukanlah expert bila bercakap di hadapan orang ramai. Lidah kelu, Lutut terketar-ketar. Merah padam muka pabila Abg. Ju kata saya bercakap seperti ayat di dalam buku. Termalu dengan sendiri. Itulah saya.Cuba menggunakan Bahasa Melayu yang betul, bukannya bahasa pasar.
Insya Allah,catatan pengalaman ahli-ahli GPTD yang lain akan saya muatkan dalam blog GPTD. Ikuti dan bacalah. Moga ada manfaatnya. Ini adalah salah satu latihan buat mereka. Berjalan, mentafsir, dan menulis.
Tercapai juga hasrat saya untuk merasa Masak Lemak Cili Api di sana. Pedas. 2 hari berturut-turut saya berulang keluar masuk tandas. Kalau Ma tahu, mesti panjang ceramahnya.
Ada 3 buah buku baru dalam tangan saya sekarang.. PKPIM 5 Dasawarsa, Manhaj Pendidikan Dakwah Islam, dan Kebangkitan Generasi Salahuddin & Kembalinya Al-Aqsa ke Pangkuan Islam. Sangat bermanfaat.
Kata Abg Syed Akla semasa membentangkan tajuk Meneladani Ibn Batuttah dalam Membentuk Personaliti Belia Menjulang, Pressure is Privilege and Champions take Chances.

No comments:

Post a Comment