Sunday, August 30, 2009

Sebuah Penulisan

Setiap orang dikurniakan bakat untuk menulis. Cuma sejauh mana bakat, keinginan, dan kesungguhan itu berjalan selari atau tidak. Secara jujurnya, saya menulis setelah dicabar oleh teman rapat. Pada mulanya, saya tidak berminat langsung untuk menulis kerana bagi saya, lontaran hati saya hanya saya yang akan mendengarnya. Tidak perlu ada mata atau telinga lain yang boleh berkongsi sama.


Allah Maha Membalikkan Hati.. saya mula berjinak dengan penulisan blog. Di situ medan saya merasakan medan dakwah yang luas. Saya sedar, proses pentarbiyahan ini harus dilangsungkan dalam apa jua bentuk dan manhaj.


Hakikat yang jelas dan nyata, dalam merealisasikan hablumminallah, hablumminannas , tinta ini tidak harus dijadikan diari atau luahan rasa yang melampau-lampau kerana pastinya akan lari dari tujuan asal saya menulis. Soal peribadi atau segala-galanya tentang saya bukanlah artifak yang boleh dijadikan paparan umum kerana saya bukanlah Barrack Obama, isu hidup saya pun tidak hangat dan membahang seperti Isu Palestin dan Israel. Ini bukanlah soal merendah diri, tetapi dalam mendidik hati-hati mujahid dan mujahidah..kita perlukan makanan yang mendidik jiwa..bukannya makanan yang entah apa-apa.


Dalam bercerita, ada nasihatnya, ada tegurannya. Manfaatnya bukanlah dikais sekarang, tetapi di akhirat nanti. Kadang-kadang panjang juga langkah ini untuk menziarahi blog teman-teman. Ada bermacam gaya dan cara. Tahniah dan teruskan usaha. Didiklah jiwa dan hati-hati sahabat-sahabat yang lain agar terus dekat dan lunak dengan Sang Pencipta.


Cara kita menulis dan melontarkan idea menggambarkan kredibiliti dan kemantapan dalaman kita yang sebenar. Saya, kita, dan anda semua adalah orang-orang yang akan berusaha ke arah itu. Yakinlah..Saya tidak menyalahkan mana-mana pihak yang menjadikan blog sebagai coretan kisah hidup, tetapi tidak salahnya jadikan blog sebagai santapan mata dan rohani buat "rujukan anak cucu nanti"-bak kata teman saya.


Tengah hari semalam saya dikejutkan lagi dengan pemergian Allahyarham Prof. Ismail Salleh, alumni SIC, sekolah lama saya. Lama air mata ini menitis. Pertemuan dengannya 5 tahun yang lalu terimbau kembali. Semoga rohnya bersama para Solihin. Ameen.


Teringat kata-kata Allahyarham Muhammad Ammar bin Zulkifli, "Seperti anak-anak di akhirat, melihat dunia melalui jendela akhirat".


Pena ini akan terus menari..

2 comments:

  1. kak
    tulisan yang terindah dari
    wanita yang terindah
    saya ikut
    Insyaallah.
    =)

    ReplyDelete
  2. tulisan yang terindah dari wanita yang terindah?
    akk xfhm..huhu tlg fahamkan akk.
    tulisan apa y terindah?
    siapa wanita terindah itu?

    ReplyDelete