Monday, October 19, 2009

Turun ke Desa

Hujung minggu lepas, saya bersama teman-teman mengadakan program Turun Ke Desa (TURDA), di Kampung Tiram Jaya, Kuala Selangor. Program selama 3 hari 2 malam itu banyak memberikan manfaat buat saya. Pada mulanya, tarikh ingin ditukar atas beberapa komitmen yang tidak putus-putus datang berkunjung. Saya risau seandainya tidak dapat memberikan sepenuh perhatian terhadap TURDA nanti. Persiapan perlu dilakukan dengan sebaiknya. Pelantikan sebagai ketua TURDA yang sememangnya dielakkan, tetapi dipikul juga. Soal makanan, pengisian aktiviti, tempat, dan sebagainya menjadi topik yang harus diselesaikan sebelum ke sana. Alhamdulillah, atas bantuan dari sahabat-sahabat, saya berjaya melafazkan Alhamdulillah..

Jumaat (16 Oktober 2009)
Slot petang dan malam diisi oleh saya sendiri. Dipermudahkan jalan untuk mendekati dan mengenali adik-adik yang menyertai program ini. Pelbagai ragam.



One for All, All for One

Sabtu (17 Oktober 2009)


Nyanyian lagu tema "Hikmah Kembara" & "Desa Tercinta"

Hari ini, En.Rizuan dari Consumer Association of Penang (CAP) yang mengisi program kami pada kali ini. Bagaimana memulakan perbualan dengan masyarakat, mengenali isu-isu yang berlaku sekarang, dan mengenalpasti langkah-langkah yang perlu diambil bagi mengatasi masalah-masalah tersebut. Aktiviti pada hari ini tidak hanya terhad kepada perbincangan semata-mata, tetapi juga dalam bentuk lakonan, turun ke desa, dan pembentangan kumpulan.

Semasa aktiviti turun ke desa, kami telah memilih rumah Ustaz Tohid untuk dikunjungi. Kesediaan beliau dan isteri menerima kami berempat amat kami hargai. Perbualan yang agak tebatas pada mulanya makin jelas rentak dan tempo apabila masing-masing memainkan peranan.

Us. Tohid : Kamu dari mana?
Saya : Kelantan
Us. Tohid : Tak macam Kelantan pun. Kamu macam orang Selangor.
(Kami tergelak besar)
Saya : Kelantan, Ustaz..Kelantan asli.
Us. Tohid : Tak macam orang Kelantan kamu ni. Percayalah, nanti kamu akan jadi orang Selangor.
(Sekali lagi kami tergelak dengan besarnya)

Ustaz Tohid juga mengajar kami memancing ikan. Seronok! Inilah kali pertama saya memancing ikan dan memegang joran. Perbualan bersama isteri beliau mengenai sistem pendidikan di Malaysia sangat berguna buat kami. Semasa sedang mengail, Ustaz Tohid mengusikku, "Saya nak tengok orang Tumpat yang bakal jadi orang Selangor dapat ikan keli. " gurauannya itu telah menggeletek hati saya. Isterinya ketawa. Ada saja Ustaz ni. Malangnya aku cuma mendapat seekor ikan puyu. Itu pun setelah berkali-kali umpan saya dimakan dan habis tetapi mangsanya tiada. Sabar sungguh kaki pancing. Bukan sayalah orangnya..





Indahnya desa..





Memancing
Pulang dari lawatan tersebut, saya menuju ke bilik. Ada 3 mesej dan 5 miscall. Dari sahabat terbaik saya, Sedari. Mesejnya berbunyi "Salam.sedari, mak saya dah tak de". Saya terkaku. Mesej itu diulang baca. Penghantarnya diselidik nombornya. Bimbang andai bukan dia orangnya. Betul.. Sedari orangnya. Panggilan saya tidak dijawab. Kedua-dua nombor. Lidah saya kelu. Terduduk di birai katil. Adik-adik yang bertanya, tak mampu saya jawab. Sepetang saya mengalirkan air mata. Entahlah, saya benar-benar rasa bersalah. Saya tiada di saat dia memerlukan saya. Ya Allah!

Kami semua berkumpul di Dewan Kuliah. Muka tidak mampu saya angkat. Bimbang andai semua perasan akan perubahan ini. Tiba-tiba 1 mesej masuk "Kenapa akak? Ada pape masalah ke?Lain benar muka tu." Saya mengangkat muka. Dia yang berada di hujung meja sedar akan perubahan ini.

Saya cuba bertahan dan mengelakkan dari air mata ini tumpah lagi. Alhamdulillah..walaupun tidak sepenuhnya, tapi sedikit sebanyak mengurangkan gelodak yang ada. Khabaran daripada Khadijah tentang pemergian ibu Ija ke pangkuan Ilahi juga saya terima selepas solat Maghrib. Innalillahi wainna Ilaihi raji'un.

Ahad (18 Oktober 2009)
Hari ini kami diberi tugasan untuk memberikan satu isu kampus dan menyenaraikan langkah-langkah yang harus diambil bagi membawa isu tersebut ke peringkat yang sepatutnya dan mewar-warkan kepada pengetahuan umum. Semoga ianya kan menjadi suatu realiti dan tidak hanya sekadar pembentangan untuk memenuhi syarat semata-mata.

Sekalung tahniah dan terima kasih buat Tuan Penasihat dan En. Ridzuan kerana memberikan kami ruang dan peluang bagi kami mempersiapkan diri sebelum ke medan pertempuran. Aktiviti turun ke lapangan sewajarnya diteruskan kerana ia sedikit-sebanyak akan mengajar para mahasiswa untuk mengenali masyarakat dengan lebih dekat bukan hanya tertumpu di bilik kuliah mahupun kelas-kelas biasa sahaja.

4 comments:

  1. Salam..
    wah,seronoknya turun ke desa..
    "Nanti jadi orang Selangor?"kwang..kwang..kwang..
    Bukan orang Nogori ke?
    Hehehe...

    ReplyDelete
  2. wsalam..
    seronok sgt.1st time sy mmancing.
    tu Us.Tohid y ckp,sy xckp pape.
    haha 'org nogori'?
    hmm...xkot.xpe lah ngeri mana2 pn.asalkan sedap mata mmandang.
    ecece ayat pasrah.

    ReplyDelete
  3. bestnya desaaa...
    ala..susah-susah jadi orang sabah je la...

    ReplyDelete
  4. to hdaryani: akhirnya dpt gak tgk blog hani. mmg best.hehe org Sabah? akk org Malaysia.boleh ke mana-mana negeri. InsyaAllah.

    ReplyDelete