Thursday, November 12, 2009

Terima Kasih Lagi?



Ini bukanlah siaran ulangan kepada entry sebelum ini 'Belajarlah untuk berterima kasih.' Tetapi, kesinambungan dan rentetan kata-kata 'terima kasih'. Perkataan keramat bagi yang tahu menilai.

Beradab. Itulah apa yang diajar oleh Ma & Arwah Wan. Sehingga sekarang masih melekat dan menjadi suatu cara hidup kami semua.

Anak-anak buah saya sangat rapat dengan saya. Dari rebungnya lagi harus dibentuk adab sopan mereka. Itu janji saya.

Suatu hari, saya memberikan mereka berempat makan aiskrim. Satu-satunya makanan yang boleh membuatkan askar-askar Nek Ma duduk dengan sopan sehingga habis aiskrim dalam cawan. Tiada ucapan terima kasih dari mereka..

"Apa kita cakap bila orang bagi barang pada kita?" pancing saya.

"Terima kasih, Cik Ni." jawab ketiga-tiganya serentak. Afiqah yang baru pandai bercakap dalam 'bahasanya' ikut menjawab.

"Kenapa kita perlu cakap terima kasih?" soal Nasrin dengan menunjukkan muka memberontak. Sabar jelah.

"Sebab Allah dah bukakan hatinya untuk memberikan sesuatu pada kita. Dia sayangkan kita, sebab itulah dia bagi." balas saya.

"Jadi, kita berterima kasih la dengan Allah. Bukan dengan orang tu." Nasrin masih belum berpuas hati.

"Dengan Allah, kita bersyukur..Alhamdulillah. Dengan orang, kita berterima kasih. Allah hadiahkan kasih sayang untuk kita supaya kita sayangkan semua orang. Jadi, macam mana kita nak hargai pemberian orang?"

"Terima kasih la." jawab Nasrin. Terjerat dengan soalan saya tadi. Hehe

"Pandai..jadi, penting kan cakap terima kasih?" soal saya kembali.

"Ya, teacher Cik Ni!"
serentak.

Sehingga ke hari ini, ucapan terima kasih tidak pernah lekang dari mulut mereka. Anak-anak inilah yang bakal mewarisi peradaban kita.

Sama-samalah kita menyokong kempen 1 Bulan 1 Adab anjuran GPTD.

Dengan ini, saya memaklumkan orang yang saya nak tag:
1. Jun
2. Hani
3. Admin GPTD Unisel

No comments:

Post a Comment