Tuesday, December 29, 2009

Merujuk Orang Lama

Waktu cuti seharusnya dimanfaatkan dengan sebaiknya agar tiada masa yang terbuang dengan sia-sia. Sebulan bukanlah suatu jangka masa yang panjang buat saya dan adik-beradik untuk bersama.
Demi Masa,sesungguhnya manusia dalam kerugian..
Saya suka berborak dengan golongan makcik-makcik dan pakcik-pakcik. Bagi saya, mereka adalah sumber untuk mendapatkan petua dan idea yang bernas, berdasarkan cara hidup dan pengalaman mereka. Boleh dititipkan sebagai iktibar dan panduan dalam hidup saya di masa akan datang.
Mak Cik Jah dan Pak Cik Hasan merupakan antara jiran kami di kampung. Mereka tinggal di sini sewaktu baru berumah tangga sehingga sekarang. Mereka merupakan peniaga kantin sekolah sewaktu saya bersekolah rendah dahulu. Sangat baik dan peramah. Ketika kenduri doa selamat diadakan minggu lepas, saya duduk bersama Mak Cik Jah dan teman-temannya.
Lengan saya ditepuknya...
"Tini, mu ngaji prabih dulu..baru pikir nok cari gewe" katanya
Saya angguk.
"Tringak taing Mokcik Joh nga Pok Cik Ase dulu-dulu. Takdok gewe-gewe ni. Kene, teruh nikoh. Gewe lepah nikoh. Bahagio pah ke loni." Dia tersenyum..diam seketika kemudian berpantun:
"Kalau padi katakan padi
Memang tak perlu aku menampi
Kalau jadi katakan jadi
Memang aku menanti di sini"
Kami berlima (geng dapur) tergelak besar mendengar pantun Mak Cik Jah. Dia tersipu-sipu.
Kunjungan wajib saya jika pulang ke kampung seandainya ada masa terluang adalah rumah sahabat saya. Bertemu mata dengan Bondanya, berkongsi cerita dan mendengar amanatnya.
Katanya "Hidup ni mesti selalu memberi tanpa mengharapkan balasan. Bila ada kawan-kawan mintak pendapat, cubalah sedaya upaya bagi yang terbaik. Lebih-lebih lagi bila soal perselisihan pendapat, pergaduhan, dan pertelingkahan. Jangan nyalakan lagi api yang sedang marak. Ingat, banyak hati perlu dijaga."
Saya titip semua itu sebagai bekalan. Tiada salahnya meringankan mulut menyapa yang lebih tua. Di situlah terkumpulnya ilmu yang tidak dapat kita cari dari mana-mana buku. Orang yang lebih tua akan rasa mereka dihargai sekiranya kita sering menjadikan mereka sebagai rujukan.
Yang tua dihormati, yang muda disayangi..
P/S: Alhamdulillah, ada kelapangan untuk saya update entry terbaru ini. Askar-askar sudah tidur. Ada sedikit ayat yang terdelete kerana tangan montel Afiqah tadi.

2 comments:

  1. lengkap rase idop bile cik ni dah update blog.. ;p

    nway nice story sis..
    sharing is caring la katakn..
    lg2 share wif d veteranss.. :)

    ReplyDelete
  2. marker pen:kah3 statement y melucukan..sori la,sgt sibuk mjalankan tugas sbg surirumah.ada aje yang nk dsentuh.

    dh lengkap ek idup skrg?haha

    btl2..share with d veterans giv us experience on how to survive our life in d future.

    ReplyDelete