Wednesday, December 29, 2010

Hari Kedua

Ceramah 5: Prof Dato’ Dr. Anwar Ridhwan, Sasterawan Negara: Teknik Penulisan dan Proses Kreatif-Novel

Slot pada hari ini dimulakan oleh Prof Dato’ Dr. Anwar Ridhwan. Beliau merupakan Sasterawan Negara yang ke 10. Setakat ini, beliau berjaya menghasilkan 3 kumpulan drama, 4 buah novel, 4 cerita pendek, dan lain-lain karya kreatif.
Dalam slot ini, beliau banyak menerangkan tentang bagaimana beliau menulis, cerita di sebalik karya beliau, dan pengalaman beliau sebagai seorang editor novel. Contoh:

Novel : Hari-hari Terakhir Seorang Seniman
Tema : Kepupusan unsur-unsur Nusantara
Latar : Perang Dunia Kedua
Persoalan :Bagaimana kita mahu berikan kesinambungan budaya kepada generasi kita sedangkan pengaruh globalisasi itu lebih kuat?

Sebagai penulis,
->Cari bahan-Buat Kajian-Mulakan penulisan

–hasilkan novel yang boleh memberi impak
–edit/semak (13kali sekurang-kurangnya)
– pastikan karya tersebut ada kesan seni & intelektual
Contoh-contoh penulis yang boleh menulis dengan cepat adalah Arenawati, Usman Zainudin, dan Mana Sikana.

Arenawati pernah menulis novel sebanyak 800 halaman dalam tempoh 45 hari. Beliau adalah seorang penulis yang tidak boleh diganggu sewaktu sedang menulis. Beliau mempunyai pengetahuan yang sangat luas.

Prof Dato’ Dr Anwar menyifatkan tulisan terbaik adalah pengalaman sendiri.
Respon beliau berkaitan dengan kewajaran untuk sasterawan tempatan memenangi HadiahNobel adalah tidak mustahil. Tetapi mungkin kerana pemilihan jenis novel yang dibuat oleh pihak penganjur yang adakalanya mahukan novel kontroversi menyebabkan sasterawan kita tidak layak untuk menerima anugerah tersebut.

Satu perkara yang harus ditekankan adalah pengarang Melayu bukanlah pengarang yang mencari kontroversi. Penulis Melayu ada tanggungjawab untuk mendidik masyarakat dari segi sosial dan agama. Kebanyakan pengarang Melayu Islam tidak ada keghairahan untuk menulis bahan kontroversi.Jadi, bagi merealisasikan hasrat ini, harus ada badan yang aktif dalam mempromosikan penulis / Sasterawan Negara.

Sesi bersama Prof Dato’ Dr Anwar Ridhwan tamat pada jam 10.30 pagi. Novel yang berjudul Naratif Ogonshoto karya beliau dijual dengan harga RM 20 pada hari ini. Terdapat 6 buah novel ini yang dibawa oleh beliau dan ini menjadi rebutan bagi kami semua. Alhamdulillah, saya berjaya mendapatkan novel tersebut siap bertulis ‘Saudariku Wan Ritini’ beserta tandatangan beliau.

Moga buku tersebut akan menjadi inspirasi buat saya untuk menjadikan beliau sebagai salah seorang idola dalam bidang penulisan.

Bengkel 1: Tuan Haji Malim Ghozali PK, Penulis

Sejujurnya, saya tidak pernah mengenali nama penulis ini. Tetapi, sudah namanya kursus penulisan, jadi inilah medan untuk memperkenalkan para penulis tanah air.
Kenapa kita menulis? Kenapa kita tidak menulis?

Membaca-menulis-berfikir

Seorang penulis selalunya adalah seorang pembaca. Apabila menulis, pastikan penggunaan ayat adalah tepat:
- Gramatiskan ayat
- Cantikkan ayat

Kalau belum tahu berbahasa, kita belum boleh menulis lagi.
Ambil maklumat, bukan untuk diguna pakai semuanya. Tetapi untuk dirumuskan dan difahami sebelum diterangkan kepada khalayak dalam bentuk penulisan.

Teknik menulis:
- Imbas belakang (flash back)
- Imbas muka (face flash)
- Monolog dalaman (interior monologue)
- Stream of consciousness

Adakalanya, kita perlu gunakan perkataan Bahasa Melayu tulen untuk memberikan kelainan kepada tulisan kita contohnya perkataan bagasi = kelangkasar

Dua sesi bersama beliau seakan-akan berada dalam kelas teori Bahasa dan Matematik. Ilmu Matematik dan kombinasinya dengan Al Quran sangat mengujakan!

Saya menerima dua buah buku karyanya yang bertajuk ‘Kumpulan Cerpen Ini Chow Kit Road, Sudilah Mampir!’ dan ‘ Kumpulan Puisi Hujan Di Limun Pagi’ selepas berjaya menjawab soalan daripada beliau.

Bengkel 2: Tuan Haji Hasanuddin Mat Isa, Penulis
Resipi Penulis yang berjaya:


Penulis mesti membaca buku undang-undang, perubatan, pembangunan sosial, dan belia bagi mempelbagaikan hasil karya dan meluaskan pengetahuan.
Setiap hari, jiwa kita mesti diisi dengan ilmu.

Amalkan pemakanan yang sihat seperti memakan kacang pistachio, kismis hitam, halia, dan tiram.

Amalan kerohanian wajar ditingkatkan supaya kita lebih dekat dengan Pencipta. Cuba amalkan solat sunat tahajjud, tasbih, dan witir.

No comments:

Post a Comment