Sunday, January 2, 2011

Hari Ketiga

Bengkel 3: Tuan Haji Hasanuddin Mat Isa, Penulis

Tuan Haji Hasanuddin Mat Isa mengisi slot pertama pada hari ini.

Dalam menghasilkan sesebuah karya, apa yang perlu kita fikirkan adalah apa yang kita mahu tulis adalah kebaikan, dan apa yang perlu kita perlekehkan adalah kejahatan. Dalam setiap novel, perlu ada tema, watak, perwatakan, plot, gaya bahasa, latar, sudut pandangan, dan nilai-nilai murni. Tajuk mestilah ringkas dan menggambarkan cerita. Banyak perkara yang kami bincangkan pada slot kali ini.

Bengkel 4: Tuan Mohd Yusry Mohd Yusopp, Editor Perolehan PTS

Slot ini agak menarik kerana Tuan Mohd Yusry cuba mencari kelainan dalam menyampaikan ceramahnya. Proses komunikasi dua hala antara Tuan Mohd Yusry dengan kami berjalan lancar. Setiap daripada kami dikehendaki memilih satu tajuk karya non-fiksyen yang bakal kami hasilkan beserta dengan sinopsis berkenaan karya tersebut. Kami perlu membentangkannya dan dikomen oleh beliau. Nampaknya, para peserta sangat kreatif dalam memberikan idea mereka untuk dibukukan.

Tajuk karya mestilah catchy dan adakalanya penulis perlu mendapatkan respon pembaca untuk tajuk karya tersebut supaya karya yang dihasilkan adalah menepati citarasa masyarakat.

Dalam merancang kejayaan dalam bidang penulisan, banyak perkara yang perlu dititik beratkan seperti hakcipta dan perjanjian.

Sembang-sembang Buku

Sepatutnya, sesi ini diisi oleh Datin Seri Fatini Yaakob, tetapi beliau tidak dapat menghadirkan diri kerana masalah kesihatan. Jadi, slot ini ditukar kepada ‘Sembang-sembang buku’. Slot ini lebih berkisar kepada pandangan, komen, luahan rasa, dan cadangan daripada para peserta berkaitan dengan kursus dan dunia penulisan.

Slot ini diakhiri dengan ucapan penutup oleh Dato’ Prof Madya Mohammad Ali Hassan, selaku Pengerusi Koperasi Buku (KOBUKU) dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN).

Kursus Penulisan Kreatif Fiksyen & Non-fiksyen tamat pada jam 5.30 petang.

Sesungguhnya, kursus ini banyak membuka mata kami untuk berkarya dan memantapkan lagi bakat dalam menghasilkan karya yang mampu mendidik masyarakat. Harapan saya sebagai salah seorang peserta kursus ini adalah terus konsisten dalam bidang penulisan demi memartabatkan bidang ini setaraf dengan bidang lain di mata dunia.

No comments:

Post a Comment