Friday, December 17, 2010

Jom kita menulis!

Entry ini sewajarnya ditulis pada hari Selasa lepas, tetapi kerana empunya badan hanya membawa badan saja ke tempat kejadian, jadi terpaksa ditunda ke hari ini.

Isnin:
Saya membaca status GPTD di muka buku berbunyi

URGENT: TIGA (3) orang terawal menghubungi 0176665970 akan ditaja mengikuti kursus penulisan kreatif (fiksyen & non-fiksyen) yg akan berlangsung pada 14-16/12/2010 di UM. Kadar yuran sebenar ialah RM400 seorang. Siapa yang mengikuti kursus ini akan terus menjadi penulis tetap GPTD. Antara jurulatih yang ada ialah Dato' A Samad Said, Prof Md Sidin Ahmad Ishak, Datin Seri Fatini Yaacob, Pn Ainon Mohd (PTS) dll.

Slot bersama Pn Ainon Mohd: Menjadi Penulis Yang Kaya

Berfikir-fikir dan berkira-kira. 3 hari tu....mahukah bos saya mengizinkan cuti mengejut saya itu? Hampir sejam saya termangu-mangu di meja, satu panggilan masuk. Daripada Buya Su. Dipendekkan cerita, akhirnya saya berkeputusan untuk ke sana. Nekad!


Bersama Pn Ainon & peserta wanita yang lain (Najwa, Wai Ling, Izni, Kak Zainab, Kak Faiz, Zazreen & Hjh Rahmah)

Selasa:
Tanpa sebarang petunjuk, saya ke UM dengan harapan usaha ini akan berhasil. Saya cuma mengetahui tentang tempat & tarikh sahaja. Serang aje labu!

Terima kasih buat orang-orang yang berada di belakang tabir: Buya Su, Raudhah, Kak Long, Cik Manisah, Jaa & Abg Suhail.

Setibanya di Rumah Universiti, saya terkebil-kebil sambil menyedapkan hati sendiri. Ada 2 bangunan yang bernama Rumah Universiti. Saya ke bangunan kedua...tiada sesiapa di situ. Langkah kaki ini pantas menuju ke bangunan yang pertama..mata tertancap pada satu label di pintu masuk bertulis

BENGKEL PENULISAN KREATIF FIKSYEN & NON FIKSYEN
BILIK WAWASAN, TINGKAT 1
RUMAH UNIVERSITI

Sebagai seorang makhluk yang dianugerahkan nikmat tahu membaca, saya gagahkan diri & kuatkan hati melangkah ke Tingkat 1. Alhamdulillah, ada urusetia di luar bilik tersebut. Jam di tangan saya kerling..8 .45pagi.(Awal lagi...hehe)

Idola saya

Urusetia tersebut, Ain Najwa meminta saya memilih salah 1 daripada 2, iaitu Fiksyen atau Non-Fiksyen. Saya yang dalam keadaan sengal-sengal ubi ditambah pula dengan cuak kerana terasa seperti makhluk paling lambat tiba, tergaru-garu kepala sebelum membuat keputusan.

Akhirnya, saya memilih NON-FIKSYEN!


Masuk ke dewan, kelihatan lebih kurang 10 orang yang ada. Banyaknya kerusi! Semoga majlis ilmu ini akan dipenuhi dengan malaikat-malaikat yang akan menjadi saksi kami semua. Saya dengan lajunya berjalan ke kerusi hadapan. Duduk. Ada 2 orang wanita di situ. Saya sentuh tangan gadis di sebelah saya untuk bersalam. Allah!

Kak Faiz rupanya...

Sangat-sangat bersyukur kerana tawakkal + redah saya berhasil. Sekurang-kurangnya saya tidak keseorangan. Saya berkenalan lagi dengan seorang kakak-Kak Zainab.

Alhamdulillah, Allah permudahkan jalan untuk saya menuntut ilmu. Keputusan bercuti tiba-tiba, angkut beg pakaian untuk 3 hari, dan memberanikan diri melangkah adalah satu keputusan yang tepat.

Saya ke sini bukan kerana mahu bercuti, bukan pula mahu berjumpa dengan sasterawan semata-mata. Saya di sini kerana mahu mengasah parang yang saya sendiri tumpulkan dulu.

Ada sambungannya nanti....

2 comments:

  1. Owhh ada sambungan rupanya..
    was juz about 2 get your favour in sharing those info, rupanya posted already..hehe..
    entry ditulis di saat saya terkejar-kejar ngn Abg Mas a rupanya..
    nway,thx 4 sharing kak..
    waiting 4 the upcoming 1.. :)

    ReplyDelete
  2. entry tertunggak 2. y lain bakal menyusul nanti. sabar ya...

    akk salin dan tampal aje nanti drpd laporan.
    haha

    terima kasih sudi jenguk rumah y jarang dihias dengan entry baru ni.

    doa+usaha+tawakkal

    ReplyDelete