Tuesday, March 15, 2011

Bintang Timur, Bintang Barat


Saya dilahirkan dalam keluarga yang mempunyai bilangan lelaki yang ramai. Sejak kecil hingga sekarang, saya sering berfikir tentang perbezaan antara jantina ini. Tidak kiralah dari aspek fizikal atau mental dan spiritual. Lebih-lebih lagi, zaman bayi dan kanak-kanak, saya dijaga oleh abang-abang kerana kakak jauh belajar di TKC. Abang-abanglah tempat saya menumpang kasih, dan kerana itulah mungkin hati saya sekuat (kononnya) mereka dalam menghadapi cubaan hidup.

Eksperimen-eksperimen saya dalam perbezaan antara dua jantina ini berlarutan hingga ke universiti. Di sana, bukan sahaja beza antara jantina, tapi juga beza antara kaum. (Kalau buat research ni, mahunya tebal berkepuk-kepuk dah failnya. Haha)

Waktu semester pertama ijazah, kami mengambil subjek Technical English yang diajar oleh Mr.Kamaraziz bin Kamaruzzaman. Kami dikehendaki menyediakan 1 buku untuk dijadikan sebagai jurnal. Jurnal tersebut mesti dikemaskini (update) setiap minggu. Ceritalah mahu cerita apa pun, asalkan kita bercerita. Hoho, ini memang hobiku. Mr. Kama memberikan kami kebebasan untuk menulis, menconteng, mewarna, dan meletakkan apa sahaja gambar yang kami suka asalkan berkaitan dengan apa yang kami ceritakan.

Sekali fikir, memang lucu. Sebab macam zaman sekolah rendah. Hehe. Subjek ini memang menarik buatku. Dalam kelas itu juga aku jadi orang yang aktif.

Satu minggu itu, aku bercerita tentang perbezaan antara lelaki dan perempuan. Panjang 'cerita'ku. Sebenarnya, tulisan itu berdasarkan apa yang kulihat sewaktu bulan Ramadhan. Lelaki tidak akan menaiki bas yang disediakan oleh pihak universiti untuk ke masjid, tetapi perempuan memang ramai menaiki bas tersebut.

Jemaah perempuan pula jarang yang berbuka puasa di masjid. Boleh dikatakan kurang daripada 10 orang yang berbuka puasa di masjid. Tetapi, jemaah lelaki memang ramai yang berbuka puasa di masjid. Ramainya sehingga tidak cukup tempat yang disediakan.

Jadi, aku berceritalah dengan panjang lebar dan kuhantar. (Rasanya ada kulukis orang lidi lelaki dan perempuan di situ. Keh3)

Rupa-rupanya, Mr.Kama macam faham jiwa saja bila saya keluarkan isu itu. Apabila jurnal itu dikembalikan kepada kami untuk ditulis karya agung kami yang seterusnya. (Agunglah sangat, grammar berbelit macam cacing kerawit. haha)

Di jurnal ku itu tertulis "Come and see me at my office after class" . Cuak. Hambik ko...

Lepas kelas, aku terus ke ofisnya. Rupa-rupanya dia 'menyedekahkanku' 1 ebook Men are from Mars, Women are from Venus. Aku baca sampai hafal.

3 tahun berlalu, aku terjumpa buku ini versi Bahasa Melayu di PKNS. Jadi, tanpa fikir panjang, aku beli.

Aku mahu menghadam buku ini. Sekurang-kurangnya, sebelum kahwin, aku sudah tahu serba-sedikit jiwa lelaki dan wanita ni. (Bila nak kahwin?)


[Jika aku sudah jumpa jodohku nanti, aku mahu hadiahkan dia buku ini. Supaya dia tahu apa ertinya sebuah perhubungan antara suami isteri. Awak kat mana? Saya mahu bagi buku ni. ....]

3 comments:

  1. salam...saya mencari buku ni tp xjumpa2 yg versi dlm bahasa melayu... igt nk hadiahkn kt someone.... ermmm susahlah nk dpt.... (wadie)

    ReplyDelete
  2. wsalam....ada aje, cuba cari btl2. terutama sekali kt MPH.

    hari tu, tjumpa buku ni kt PKNS, Shah Alam.

    sesuai djadikan hadiah. carilah!

    ReplyDelete
  3. ada terselit sebuah kt celah2 buku motivasi lain last week but masa tu nak cepat. anak bergayut nak buku Detactive Conan. Ingatkan esoknya nak dtg kedai tu...tp seminggu selepas tu baru dpt dtg lg...sya belek2 semua rak, sampai pengumuman kedai dh nak tutup dah! masih tak jumpa lg..last2,tnya kat staf, dia kata, yg last week tu the last one..baru nak order lg...waaaaa...punyalah hampa....dah lah cover dia purple..Cantikkkkk sangat!! Sorilah, kt blog ni pula sya meluahkan rasa sedia yg teramat ni...hua..hua..hua...

    ReplyDelete