Wednesday, June 29, 2011

Maafkan & Lupakan


Iklan: Sukarelawan Bicara (SUARA)

Banyak perkara yang berlaku kebelakangan ini mampu mengusik hati saya yang satu ini. Mula-mula, saya rasakan ianya suatu 'perasaan' normal, tapi apabila berulang kali, saya tidak mampu lagi. Lalu, ada air jernih yang tumpah. Laju. (Mungkin Dia mahu saya menitiskan air mata setelah sekian lama ia tidak gugur) Dia mahu saya runtuhkan ego...

Tiada duka yang abadi di dunia, tiada sepi merantaimu selamanya.....

Bagaimana mahu melepaskan rasa marah?

Berdasarkan pengalaman saya.....saya jarang marah. Kata ayah "Kamu lambat marah, tapi cepat sejuk." Sesekali bila angin marah datang, saya lebih suka mendiamkan diri. Saya tahu, sekiranya saya 'membebel' atau 'menyerang' orang yang saya marah, keadaan pasti lebih parah. Saya tidak mahu orang yang saya marahi berkecil hati. Bagi saya sedikit ruang untuk bernafas dahulu. Bila saya sudah sejuk, insyaAllah saya akan rasional dalam berbicara.

Nasihat saya, jangan sesekali marah sesiapa sahaja depan orang. Kasihan dia, jaga aib dia. Teringat dulu-dulu, ibu dan ayah saya jarang marahkan kami adik-beradik depan khalayak. Jika betul kami salah pun, ibu hanya 'cubit' dan kami bakal dimarahi bila tiba di rumah / bila tiada orang lain.

Berhati-hati, bila kita aibkan orang depan orang lain, dia mungkin memendam rasa. Mungkin juga ada rasa benci dalam hatinya buat kita. Kawallah rasa marah. Bukankah kesabaran seseorang itu diuji pada hentakan pertama? Percayalah, bila kita kawal rasa marah, kita mampu kawal segala rasa dalam hati kita.

Bagaimana mengatasi tekanan dalam diri?

Sesiapa sahaja pasti akan berada dalam zon tekanan. Cuma bila? bagaimana? dan tekanan apa yang kita rasa, itu rahsia. Jarang kita boleh jangka bila tekanan itu datang. Yang mampu kita lakukan adalah, persiapkan diri seadanya. Waktu tertekan, saya suka bersendirian. Ambil masa untuk adaptasi tekanan yang singgah dalam diri. Bertenanglah, kita mampu hadapi segala tekanan. Pelan-pelan kayuh, yang penting konsisten dalam kayuhan.

Berdepan dengan pemarah?

Kita tidak sama dengan sesiapa pun atas muka bumi ni. Ada kawan kita yang cool sepanjang masa, ada juga yang baran tak kira masa, dan macam-macam lagi. Insiden minggu lepas membuatkan saya lebih berhati-hati dengan teman yang pemarah. Sikap yang saya ambil adalah berdiam diri. Bukan membawa hati, cuma merawat hati. Orang yang pemarah dan keras hati tidak wajar untuk dibalas dengan kekerasan. Perlahan-lahan, akan saya nasihatinya.(cuba untuk kuatkan hati......)

Fuh, luahan rasa hati sudah bertukar menjadi tips. Saya belajar sesuatu daripada kisah hidup saya......memaafkan dan melupakan.

Bukan senang, tapi itu yang perlu.

Setiap orang melakukan kesalahan, namun jangan biarkan ianya berulang.

".....sedang membina kematangan dalam perhubungan berbekalkan kesilapan silam. Yang penting, kita tidak putus asa untuk belajar memaafkan dan melupakan."

p/s: Mesti lebih kuat untuk terus berjasa!

1 comment: