Monday, April 23, 2012

Lelaki Berkasut Putih & Rahsia Jodoh Saya

Lihat kasut di atas.

Saya 'tidak berapa gemar' melihat lelaki berkasut putih. Entah kenapa. Kasihan sungguh lelaki-lelaki yang suka berkasut putih.

Bagi saya, lelaki berkasut putih adalah 'buaya'. Astaghfirullah al 'azim, memang tidak patut saya beranggapan begitu. Saya cuba neutralkan perasaan ini kerana hampir setiap hari saya akan terpandang kasut putih ini di merata-rata tempat.

Maafkan saya peminat-peminat kasut putih sekalian (lelaki). Saya cuba untuk positif sekarang kerana warna putih adalah warna kegemaran saya nombor 1.

Ini cerita kedua:
Khamis lepas, seorang lelaki berpangkat abang berdiri di hadapan saya sewaktu saya leka scan maklumat yang perlu dihantar ke salah sebuah syarikat.

Dia bertanya "Umur kamu sekarang berapa?"

Dengan nada bergurau, saya menjawab "21."

Balasnya "Owh, muda lagi..."

Saya membalas "Tak, saya main-main. Umur saya sekarang sudah 27 tahun." Rasa bersalah tiba-tiba datang kerana saya membuatkannya percaya."

Dengan terkejut dia berkata "Kalau saya, saya tak percaya umur kamu 27, tetapi saya percaya umur kamu 21."

Fuh, saya katakan padanya "Terpulanglah pada Encik. Saya sudah berkata yang benar."

Tiba-tiba, salah seorang kakak berkata "Memang umur dia sekarang 27. Sebab dia kecik, jadi nampak la umurnya seperti 21.Kamu ada calon suami untuk Wan?"

Encik itu membalas "Owh...kamu sekarang sedang menyambung pelajaran, bukan? Master?"

Saya mengangguk..

Encik itu tiba-tiba berkata "Saya ada ramai calon yang masih bujang. Tetapi saya tak berani nak kenalkan sebab kamu dah ada master. Orang yang hebat, insyaAllah akan jumpa dengan orang yang hebat."

Saya terdiam sekejap.

Lalu membalas "Encik, saya baru saja sambung belajar. Satu sem pun belum habis lagi. Saya belum tahu saya akan dapat / tidak master tu nanti. Jadi, saya tak mengharapkan bakal suami saya nanti sama seperti saya. Kalau taraf pendidikannya tinggi, Alhamdulillah, satu bonus untuk saya. Tapi, kalau tidak, saya tak harapkan semua tu. Bagi saya, agamanya mesti diletakkan di tempat pertama. Dia imam untuk keluarga."

Saya berlalu dari situ kerana muka saya sudah memerah.

Maafkan saya, Encik...Jangan pernah anggap semua wanita mengharapkan lelaki yang 'sangat hebat' menjadi pendamping mereka. Saya tidak perlukan Master / Phd bakal suami saya, saya hanya mahukan agamanya untuk membimbing saya & anak-anak mengejar redhaNya.

Saya jadi baran tiba-tiba kerana pandangan masyarakat. Terlalu prejudis dalam 'merencana masa depan anak dara'.

Ya Allah, ampunkan saya kiranya saya dikatakan berkasar pada Encik itu. Encik, saya mohon maaf kalau saya dikatakan kurang diajar.

Cuma 1 sahaja saya mohon, buka minda + positiflah..ok?

No comments:

Post a Comment