Monday, March 4, 2013

Mencatat Yang Tidak Tercatat


Berbaris panjang idea yang ingin dicurahkan. Tapi semuanya tergantung tanpa ditaip dengan jelas. Hidup kelihatan terlalu singkat untuk disia-siakan. Itu yang saya belajar. Banyak perkara yang telah berubah dari semasa ke semasa. Menuntut pengorbanan…terutamanya emosi. Sungguh, saya kalah lagi.

Saya mahu konsisten menulis. Menaip bait-bait kata yang terbit dari hati, untuk diabadikan di sini. Namun, begitulah...setiap kali ingin mulakan, segalanya seakan-akan kaku.

Saya mahu berkongsi tentang kehidupan saya sekarang, tentang ekspedisi yang telah saya ikuti sepanjang 2 minggu di bumi Aceh, tentang murid saya yang semakin matang dan keletahnya yang pelbagai, tentang ibu yang tercinta, tentang segala-galanya.

Setiap hari, perlu pujuk diri supaya terus menulis. Adakalanya terpaksa 'memaksa' tangan memegang pen dan mencatat di buku. Supaya saya tahu dan sedar diri, yang saya perlu menulis. Lama-kelamaan, buku tersebut sudah dipenuhi dengan catatan. Rupa-rupanya proses  'pemindahan' data ke laptop kelihatan lebih sukar. Sukar kerana malas.

Oh Wan Ritini, rajinlah....

Kadang-kadang apabila kita minta sesuatu dari Allah untuk dimiliki, dan Allah beri petunjuk itu bukanlah yang terbaik untuk kita, mungkin sudah sampai saatnya kita minta supaya HATI TERUS REDHA dan minta hanya yang TERBAIK untuk kita dari Allah.

:: Sesungguhnya, dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang :: Lebih tenang ::

No comments:

Post a Comment